Kriza Ethereum omrežja in naraščajoče cene transakcij

Ethereum je trenutno sredi velike krize z »gorivom« (angl. gas).

Vsaj tako trdi direktor MyCrypto Taylor Monahan, ki je preko Twitter-ja spomnil uporabnike o najboljših praksah pri postavljanju cene transakcije v drugem največjem blockchain omrežju. Zaskrbljenost je upravičena – zaradi spremenjenih razmer v omrežju se lahko zgodi, da uporabniki novo kreiranih denarnic preplačujejo transakcije.

V ponedeljek so uporabniki plačali skupaj za 5.862 eth provizij oziroma 2,7 milijona USD, kar je zgodovinsko gledano rekordna vrednost. Poznamo krivca? Za vsem skupaj stoji le ena borza, kitajski FCoin, ki s kontroverznim poslovnim modelom dela zastoje v omrežju in posledično viša cene transakcij.

Monahan je v tvitu zapisal: »Pametno se je spomniti, kaj gorivo sploh je, kako deluje in zakaj je nujno … zakaj je ta situacija nepotrebna.«
Mera za ‘rudarniško delo’ – cena goriva (torej tisto kar kot uporabnik plačamo za uporabo omrežja – transakcijo), niha glede na povpraševanje. Le-to trenutno eskalira v višave. Kriza s popularno igro gojenja digitalnih mačk CryptoKitties, ki je v decembru zgostila promet v omrežju, je napihnila ceno transakcij za pol manj.

»Cena goriva trenutno ni ugodna« je svaril EthGasStation (stran ki nudi osnovne informacije o ceni goriva) na Twitter-ju v ponedeljek. Tedaj bi morali uporabniki za hitro transakcijo plačati kar 3,2 dolarja ali pa čakati po 30 minut in več, da bi se le-ta uvrstila v podatkovni blok.

Situacija se je od takrat izboljšala – cene transakcij so trenutno še vedno visoke, vendar so se napram ponedeljku relativno znižale. Kljub temu razvijalci raziskujejo različne možnosti zmanjšanja volatilnosti.

Monahan se je vprašal, kaj je pravi razlog, ki povzroča zastoje v omrežju in kako to vpliva na uporabnost blockchaina v širšem smislu.
Cena transakcij predstavlja dejansko težavo uporabnosti in razširljivosti blockchaina (ko se omrežje približuje svojemu limitu, cene transakcij ponorijo). Obstajajo koraki, ki lahko izboljšajo situacijo z naraščajočimi cenami, še preden Ethereum predstavi nadgradnjo arhitekture.

Monahan je povzel:

»Provizije so visoke zaradi nekaj dogodkov v zadnjih dneh, ki so povečali povpraševanje in zaradi nekaj posameznih deležnikov, ki jim visoke provizije ugajajo.«

Napadi na gorivo

Eden od teh deležnikov je po mnenju Monahana FCoin.

Kitajska borza FCoin je pred časom predstavila inovativni model poslovanja, ki vključuje distribucijo brezplačnih žetonov uporabnikom na njihovi platformi. Model se je izkazal za zelo priljubljenega, kar je borzi naneslo povprečno kar 5,6 milijard USD prometa na dan. Ta številka presega celoten skupni promet največjih borz, navedenih na CoinMarketCap.

Vzrok, ki blokira celotno Ethereum omrežje, je glasovanje za uvrstitev različnih žetonov na borzo FCoin, ki poteka s konstantnim nalaganje teh žetonov na borzo.

Rezultat tega glasovanja je stalno deljenje brezplačnih žetonov (angl. airdrops) na različne denarnice s strani razvijalcev posameznih žetonov, kar povzroči ogromno število transakcij. Ta gesta pa znotraj skupnosti ni bila sprejeta pozitivno.
Ustanovitelj Fresca Roy Huang je v ponedeljek tvitnil: »240.000 dolarjev porabljenih za gorivo. Če vam ta norost ugaja, ste v svetu blockchaina z napačnimi razlogi.«

Monahan je za CoinDesk potrdil to navedbo in izjavil, da je ta način glasovanja naravnost ogaben, saj spodbuja Sybill napade.

Ponavadi se napad Sybil uporabi zgolj kot prvi korak za izvajanje nadaljnjih napadov na usmerjevalni protokol. Izkaže se, da gre za resno težavo pri gradnji varnih porazdeljenih sistemov. Ključni problem
je, da je v porazdeljenem sistemu težko zagotoviti, da vsako vozlišče pripada eni fizični entiteti. V porazdeljenih sistemih namreč vsako vozlišče identificira zgolj nek s protokolom dodeljen unikatni niz (že omenjeni identifikator vozlišča), ki hkrati, brez
dodatnih informacij, predstavlja tudi edino identiteto vozlišča. Ker identitete vozlišč brez zunanjih informacij ni mogoče preveriti, gre pri napadu Sybil za to, da lahko napadalec ustvari poljubno število vozlišč pod njegovim nadzorom. Veliko količino vozlišč
lahko nato uporabi kot podlago za druge napade.
Napad Sybil ne predstavlja težave samo v porazdeljenih sistemih kot so uporabniško usmerjena omrežja oz. omrežja vsak-z-vsakim. Do enake težave namreč pride tudi v centraliziranih sistemih kot so spletne dražbe ali glasovalni sistemi, kjer se lahko uporabniki
registrirajo večkrat, ker ponudnik storitve ne more ustrezno preveriti njihove identitete. Večje količino uporabniških računov lahko nato uporabijo, da zmanipulirajo glasovanje oz. si neupravičeno povečajo ugled. Douceur je v svoji raziskavi pokazal,
da je edini popolnoma zanesljivi način obrambe pred napadi Sybil vzpostavitev osrednje, zaupanja vredne entitete, ki preverja identiteto vseh vozlišč, preden lahko vstopijo v omrežje. V literaturi sicer obstajata dve družini pristopov k obrambi pred napadi

Odkrivanje napadalcev Sybil (angl. Sybil detection). Pristopi iz te družine se osredotočijo na odkrivanje vozlišč, ki najbolj verjetno pripadajo isti identiteti in se uporabljajo za napade Sybil. V ta namen se zanašajo na različne hevristike. Ko so
vozlišča klasificirana kot zlonamerna, ti pristopi zavrnejo komunikacijo z njimi. Odpornost na napade Sybil (angl. Sybil-tolerance). Druga družina pristopov pa se ne ukvarja z odkrivanjem in klasifikacijo vozlišč. Namesto tega poskušajo omejiti obseg škode, ki bi jo zlonamerna vozlišča lahko povzročila v omrežju z
napadom Sybil.

Razvijalec Etehereum omrežja Philippe Castonguay je te oblike akcij označil za »cenovno vojno goriva«, v kateri se uporabniki borijo za mesto v omrežju.
Posledice so številne: naraščajoče cene transakcij, neuspešne transakcije zaradi neprimernih provizij in enormno visoke provizije (iz frustracije ali popolnoma po nesreči), kar vodi le v nadaljnje višanje cen transakcij za ostale.

Monahan je še dodal, da napredni uporabniki z rudarji v takšnih razmerah skrivno sodelujejo in s svojim namernim izmikanjem proviziji stvar še poslabšajo.

Nadgradnja omrežja

Razvijalci kljub FCoin borzi trdijo, da se situacijo lahko izboljša za uporabnike, ne glede nato, kako se takšne uporabe obsoja.

Georgios Konstantopoulos iz Loom Network-a se ne strinja s trenutnim kriticizmom glede smetenja s transakcijami: »Smo v omrežju, kjer lahko vsak enakovredno doda svojo transakcijo, zato smetenje s transakcijami ne obstaja. Če je nekdo pripravljen plačati za transakcijo, potem le – ta ne more biti smetenje.«

V teku je kar nekaj kratkoročnih in dolgoročnih aktivnosti, ki bodo izboljšale situacijo.
Na primer, Griff Green je predstavil predlog, ki temelji na raziskavi Alexeya Akhunova, kjer bi Ethereum prevzel tehniko, povzeto po Bitcoinu. Imenuje se strategija »Otrok plača enemu staršu«.

Namesto, da vsako transakcijo iz iste denarnice obravnavamo posebej, lahko različne transakcije iz istega naslova rudarji obravnavajo skupaj in s tem zaslužijo višjo nagrado. Taka strategija je zelo primerna za »super uporabnike«, kot so borze, ki opravijo veliko število transakcij naenkrat.
»Trenutno rudarji puščajo veliko količino denarja na tleh« je izjavil Green.

Ustanovitelj Ethereuma Vitalik Buterin je predstavil svoj predlog, ki poenostavlja algoritem goriva in olajša napovedovanje pravilne cene goriva.
Tako poenostavljen algoritem bi zmanjšal napake pri določanju cene goriva. Čeprav je bil predlog zelo široko sprejet, je za njegovo implementacijo potrebna posodobitev programske opreme vseh uporabnikov.

»Definitivno bi ta rešitev zelo pripomogla k odpravi težav, vendar bi bil presenečen, če bi do implementacije prišlo pred koncem leta 2018« je dodal Green.
Greenov predlog bi po njegovem mnenju imel velik vpliv na omrežje, zahteva pa implementacijo le pri rudarjih, kar nebi vodilo v cepitev omrežja (angl. hard fork).

»Predlog efektivno doda zanko s povratnimi informacijami, ki lahko vsem pomaga prioritizirati transakcije.«

Širša slika

Afri Schoedon, manager za komunikacije pri Parity, je dejal, da trenutna diskusija kaže na nujo nadgradnje omrežja, ki bo sposobno slediti povpraševanju.
»Generalno gledano je trg z gorivom dober, v realnosti pa so rudarji na limitu števila transakcij, ki jih še lahko sprovedejo.«
Castonguay, ki z GasToken Factory uporabnikom ponuja možnost zaslužka s čiščenjem nepotrebnih podatkov iz blockchaina, se strinja z nujo po nadgradnji omrežja.

»Zadnja rast cene goriva je le jasen pokazatelj nuje po nadgradnji Ethereum blockchaina, saj je omrežje na robu svojih zmogljivosti. Situacija kaže na to, da ga uporabniki uporabljajo ves čas, zato je potreba po razširitvi velika.«

Razširitve, kot je npr. »sharding«, so trenutno še v eksperimentalni fazi in brez jasne časovnice.
Ethereum razvijalec Nick Johnson je nezadovoljnemu uporabniku na Redditu odgovoril, da gre za inovativno rešitev, ki potrebuje čas: »Nikomur še ni uspelo rešiti zagonetke, zato je potrebno dati razvoju čas.«

Monahan je še dodal, da obe vrsti reševanja problema (razširitev in optimizacija) vključujeta ogromno število ljudi, ki sodelujejo pri izboljševanju omrežja.
»Vsi imamo vlogo pri grajenju prihodnosti. Vsi bi se morali vključiti v razpravo, podati povratne informacije o orodjih, ki jih uporabljamo in ostati aktivni v prihodnosti. Najboljši svet je takšen, kjer lahko vsi delamo skupaj.« Predvsem pa, da ostanejo zadeve decentralizirane, preproste in ugodne za uporabnika.

Pridruži se Cryptoworld.si na Twitterju in Facebooku.

2018-07-08T18:00:15+00:00